Temeljne vrijednosti su osnovna načela prema kojima živimo. To su standardi prema kojima temeljimo naše vrednovanje, donosimo odluke, poduzimamo akcije, formiramo našu životnu svrhu i sve ono što nam je važno u životu. One određuju što tražimo, a što izbjegavamo, u čemu uživamo i što nas iscrpljuje. Naše vrijednosti izravno utječu na naše postupke. One utječu na naše ponašanje i karakter u svakodnevnom poslu te su povezani s vašim potrebama. Što god osjećate da vam nedostaje u životu ili vam je najvažnije – to je ono što cijenite. To je ono što nam daje veći osjećaj ispunjenja i blagostanja.
Naše temeljne vrijednosti se počinju formirati u djetinjstvu i mijenjaju se tijekom života. U početku su one više uvjetovane odgojem i okolinom u kojoj odrastamo. Kasnije razvojem i radom na sebi naše životne vrijednosti se mijenjaju.
Ukoliko niste sigurni koje su vaše temeljne vrijednosti, možda vam slijedeći popis univerzalnih vrijednosti može pomoći da bolje upoznate sebe. Uzmite papir i olovku i svakoj od vrijednosti dodijelite ocjenu (1- najvažnije, 2- važno, 3- najmanje važno). Potom popis svedite na 5 temeljnih vrijednosti kojima ćete dati prioritet nad ostalima.
Autentičnost | Sposobnost | Sreća | Odanost | Poštovanje |
Postignuće | Doprinos | Časnost | Smisleni rad | Sigurnost |
Pustolovine | Kreativnost | Humor | Otvorenost | Samosvijest |
Autoritet | Znatiželja | Utjecaj | Optimizam | Služenje |
Autonomija | Odlučnost | Unutarnji mir | Obitelj | Spiritualnost |
Balans | Poštenje | Pravda | Zadovoljstvo | Stabilnost |
Ljepota | Vjera | Dobrota | Staloženost | Uspjeh |
Hrabrost | Slava | Znanje | Popularnost | Status |
Suosjećanje | Prijateljstvo | Vođenje | Priznanje | Povjerenje |
Izazovi | Zabava | Učenje | Religija | Bogatstvo |
Zajednica | Rast | Ljubav | Reputacija | Mudrost |
Zašto su važne temeljne vrijednosti?
Temeljne vrijednosti su naš kompas prema kojem formiramo naš svijet. Kada su uobičajene stvari koje svakodnevno radimo u skladu s našim vrijednostima, sve će ići jednostavnije. Osjećat ćemo se dobro, ispunjeno i zadovoljno. S lakoćom ćemo donositi odluke i znati ćemo da činimo pravu stvar. S druge strane, ukoliko ne živimo u skladu s našim temeljnim vrijednostima, narušavamo naše psihofizičko zdravlje. Osjećat ćemo frustraciju, nemir i nezadovoljstvo. Svaki put kada nam je teško donijeti neku važnu odluku, to znači da nismo svjesni svojih istinskih vrijednosti ili da pokušavamo ići u suprotnom smjeru od njih.
Kontekst temeljnih vrijednosti
Sada kada smo definirali naših 5 temeljnih vrijednosti, trebamo im dati kontekst. To radimo na način da napišemo jednu ili dvije rečenice objašnjavajući što svaka od njih znači za nas.
Pitanja koja nam mogu pomoći u davanju konteksta: “Kako tumačiš ovu vrijednost?”, “Kako je živiš u svom životu?”
Na primjer, ako je vaša vrijednost empatija, mogli bi reći nešto ovako:
- “Empatija znači biti otvoren/a za učenje o iskustvima i motivima drugih ljudi te na taj način razumjeti što stoji iza njihovog ponašanja. Dati ljudima do znanja da sam tu za njih”.
Izjava
Svaka izjava o osobnim vrijednostima jedinstvena je za svaku osobu, ali postoji nekoliko uobičajenih smjernica koje trebamo imati na umu kada stvaramo svoju izjavu.
DA
- Budite autentični – Ne pokušavajte biti netko tko niste. Nema smisla pisati izjavu o osobnim vrijednostima ako vrijednosti koje navodite ne dolaze iz vašeg srca.
- Zatražite drugo mišljenje—pokažite svoju izjavu svojoj obitelji, prijateljima, suradnicima. Ti vas ljudi najbolje poznaju i imat će najbolje uvide i prijedloge za poboljšanje vaše izjave.
- Neka bude aktualna—Revidirajte svoju izjavu svake godine i po potrebi ažurirajte. Svatko se mijenja s vremenom, a tako mogu i vaše vrijednosti.
NE
- Ignorirati svoje vrijednosti – nemojte izostavljati neku vrijednost sa svog popisa jer se brinete da nije u skladu s tuđim vrijednostima. Vaš popis neće biti autentičan ako cenzurirate svoje vrijednosti.
- Požurivati proces—Pisanje učinkovite izjave o osobnim vrijednostima uzima puno vremena i introspekcije. Pisanje na brzinu neće dati prave rezultate.
Primjeri izjava:
- Kreativnost: Biti kreativan/inovativni znači razmišljati izvan okvira o mnogim pitanjima. To je propitkivanje autoriteta i shvaćanje zašto se stvari rade na određeni način. To je proaktivnost u rješavanju problema i pronalaženju rješenja.
- Odanost: Odanost je ostati na brodu bez obzira koliko jaka bila oluja. Kad je netko lojalan, osoba nikada ne odlazi i nikada ne dovodi u pitanje integritet svojih nadređenih.
- Samosvjestan: Sposobnost analiziranja vlastitih odluka i uvjerenja. To je znati zašto ste donijeli odluku i zašto vjerujete u ono u što vjerujete.
Kako koristiti osobne vrijednosti?
Sada kada imate svoje izjave o osobnim vrijednostima, možete ih koristiti za osobni brend – npr. dodati na web stranicu „O meni“, dodati na Linkedin profil i slično. Na taj način možete pokazati potencijalnim suradnicima i onima koji se žele umrežiti s vama, koja vas načela vode.
Također poželjno ih je koristiti kod izgradnje karijere ili biznisa. Ovdje si možete pomoći pitanjem „Što bi učinila osoba koja cijeni ____?“
Kada su vam vrijednosti jasne, lakše ćete donositi odluke. Npr ako imate djecu školske dobi i obitelj koja vam je prioritet, a nekakva zanimljiva poslovna prilika zahtjeva preseljenje u drugi grad, znat ćete da vam je sada najveći prioritet obitelj i lako ćete ostati vjeran/na svojim vrijednostima, odnosno lako ćete odbiti tu ponudu.
Definirajte svoju misiju
Sada kada znate svoje temeljne vrijednosti lako ćete definirati misiju (to svakako preporučam da napravite)!
Primjeri misija:
- “Želim služiti narodu. I želim da svaka djevojčica, svako dijete bude obrazovano”—Malala Yousafzai, dobitnica Nobelove nagrade i aktivistica
- “Biti učitelj. I biti poznata po tome što nadahnjujem svoje učenike da budu više nego što su mislili da mogu biti.” – Oprah Winfrey
- “Moja je misija pozitivno, ohrabrujuće, konstruktivno i iscjeljujuće utjecati na živote onih koje dodirnem.” – dr. Laurie Buchanan
Pronalaženje temeljnih vrijednosti jedna je od tema kojom se bavimo u sklopu Holističkog biznisa coachinga. Program obuhvaća 6 susreta i ima za cilj pomoći klijentima da postignu poslovni uspjeh i osobno ispunjenje.