logo letsgrow studio
Studio za poslovno savjetovanje i osobni razvoj by TAMARA PERUŠIĆ

Koje su moje temeljne vrijednosti?

Biznis

,

Osobni razvoj

Temeljne vrijednosti su osnovna načela prema kojima živimo. To su standardi prema kojima temeljimo naše vrednovanje, donosimo odluke, poduzimamo akcije, formiramo našu životnu svrhu i sve ono što nam je važno u životu. One određuju što tražimo, a što izbjegavamo, u čemu uživamo i što nas iscrpljuje. Naše vrijednosti izravno utječu na naše postupke. One utječu na naše ponašanje i karakter u svakodnevnom poslu te su povezani s vašim potrebama. Što god osjećate da vam nedostaje u životu ili vam je najvažnije – to je ono što cijenite. To je ono što nam daje veći osjećaj ispunjenja i blagostanja.

Naše temeljne vrijednosti se počinju formirati u djetinjstvu i mijenjaju se tijekom života. U početku su one više uvjetovane odgojem i okolinom u kojoj odrastamo. Kasnije razvojem i radom na sebi naše životne vrijednosti se mijenjaju.

Ukoliko niste sigurni koje su vaše temeljne vrijednosti, možda vam slijedeći popis univerzalnih vrijednosti može pomoći da bolje upoznate sebe. Uzmite papir i olovku i svakoj od vrijednosti dodijelite ocjenu (1- najvažnije, 2- važno, 3- najmanje važno). Potom popis svedite na 5 temeljnih vrijednosti kojima ćete dati prioritet nad ostalima.

AutentičnostSposobnostSreća OdanostPoštovanje
PostignućeDoprinosČasnostSmisleni radSigurnost
PustolovineKreativnostHumorOtvorenostSamosvijest
AutoritetZnatiželjaUtjecajOptimizamSluženje
AutonomijaOdlučnostUnutarnji mirObiteljSpiritualnost
BalansPoštenjePravdaZadovoljstvoStabilnost
LjepotaVjeraDobrotaStaloženostUspjeh
HrabrostSlavaZnanjePopularnostStatus
SuosjećanjePrijateljstvoVođenjePriznanjePovjerenje
IzazoviZabavaUčenjeReligijaBogatstvo
ZajednicaRastLjubavReputacijaMudrost

Zašto su važne temeljne vrijednosti?

Temeljne vrijednosti su naš kompas prema kojem formiramo naš svijet. Kada su uobičajene stvari koje svakodnevno radimo u skladu s našim vrijednostima, sve će ići jednostavnije. Osjećat ćemo se dobro, ispunjeno i zadovoljno. S lakoćom ćemo donositi odluke i znati ćemo da činimo pravu stvar. S druge strane, ukoliko ne živimo u skladu s našim temeljnim vrijednostima, narušavamo naše psihofizičko zdravlje. Osjećat ćemo frustraciju, nemir i nezadovoljstvo. Svaki put kada nam je teško donijeti neku važnu odluku, to znači da nismo svjesni svojih istinskih vrijednosti ili da pokušavamo ići u suprotnom smjeru od njih.

Kontekst temeljnih vrijednosti

Sada kada smo definirali naših 5 temeljnih vrijednosti, trebamo im dati kontekst. To radimo na način da napišemo jednu ili dvije rečenice objašnjavajući što svaka od njih znači za nas.

Pitanja koja nam mogu pomoći u davanju konteksta: “Kako tumačiš ovu vrijednost?”, “Kako je živiš u svom životu?”

Na primjer, ako je vaša vrijednost empatija, mogli bi reći nešto ovako:

  • “Empatija znači biti otvoren/a za učenje o iskustvima i motivima drugih ljudi te na taj način razumjeti što stoji iza njihovog ponašanja. Dati ljudima do znanja da sam tu za njih”.

Izjava

Svaka izjava o osobnim vrijednostima jedinstvena je za svaku osobu, ali postoji nekoliko uobičajenih smjernica koje trebamo imati na umu kada stvaramo svoju izjavu.

DA

  • Budite autentični – Ne pokušavajte biti netko tko niste. Nema smisla pisati izjavu o osobnim vrijednostima ako vrijednosti koje navodite ne dolaze iz vašeg srca.
  • Zatražite drugo mišljenje—pokažite svoju izjavu svojoj obitelji, prijateljima, suradnicima. Ti vas ljudi najbolje poznaju i imat će najbolje uvide i prijedloge za poboljšanje vaše izjave.
  • Neka bude aktualna—Revidirajte svoju izjavu svake godine i po potrebi ažurirajte. Svatko se mijenja s vremenom, a tako mogu i vaše vrijednosti.

NE

  • Ignorirati svoje vrijednosti – nemojte izostavljati neku vrijednost sa svog popisa jer se brinete da nije u skladu s tuđim vrijednostima. Vaš popis neće biti autentičan ako cenzurirate svoje vrijednosti.
  • Požurivati proces—Pisanje učinkovite izjave o osobnim vrijednostima uzima puno vremena i introspekcije. Pisanje na brzinu neće dati prave rezultate.

Primjeri izjava:

  • Kreativnost: Biti kreativan/inovativni znači razmišljati izvan okvira o mnogim pitanjima. To je propitkivanje autoriteta i shvaćanje zašto se stvari rade na određeni način. To je proaktivnost u rješavanju problema i pronalaženju rješenja.
  • Odanost: Odanost je ostati na brodu bez obzira koliko jaka bila oluja. Kad je netko lojalan, osoba nikada ne odlazi i nikada ne dovodi u pitanje integritet svojih nadređenih.
  • Samosvjestan: Sposobnost analiziranja vlastitih odluka i uvjerenja. To je znati zašto ste donijeli odluku i zašto vjerujete u ono u što vjerujete.

Kako koristiti osobne vrijednosti?

Sada kada imate svoje izjave o osobnim vrijednostima, možete ih koristiti za osobni brend – npr. dodati na web stranicu „O meni“, dodati na Linkedin profil i slično. Na taj način možete pokazati potencijalnim suradnicima i onima koji se žele umrežiti s vama, koja vas načela vode.

Također poželjno ih je koristiti kod izgradnje karijere ili biznisa. Ovdje si možete pomoći pitanjem „Što bi učinila osoba koja cijeni ____?“

Kada su vam vrijednosti jasne, lakše ćete donositi odluke. Npr ako imate djecu školske dobi i obitelj koja vam je prioritet, a nekakva zanimljiva poslovna prilika zahtjeva preseljenje u drugi grad, znat ćete da vam je sada najveći prioritet obitelj i lako ćete ostati vjeran/na svojim vrijednostima, odnosno lako ćete odbiti tu ponudu.

Definirajte svoju misiju

Sada kada znate svoje temeljne vrijednosti lako ćete definirati misiju (to svakako preporučam da napravite)!

Primjeri misija:

  • “Želim služiti narodu. I želim da svaka djevojčica, svako dijete bude obrazovano”—Malala Yousafzai, dobitnica Nobelove nagrade i aktivistica
  • “Biti učitelj. I biti poznata po tome što nadahnjujem svoje učenike da budu više nego što su mislili da mogu biti.” – Oprah Winfrey
  • “Moja je misija pozitivno, ohrabrujuće, konstruktivno i iscjeljujuće utjecati na živote onih koje dodirnem.” – dr. Laurie Buchanan

Pronalaženje temeljnih vrijednosti jedna je od tema kojom se bavimo u sklopu Holističkog biznisa coachinga. Program obuhvaća 6 susreta i ima za cilj pomoći klijentima da postignu poslovni uspjeh i osobno ispunjenje.

Podijelite članak